woensdag 24 juni 2015

Dag 4/51 Tavakli

Het Turks bad inclusief massage gisterenavond was zalig. Net stevig genoeg om niet pijnlijk te zijn.
In tegenstelling tot wat de Lonely Planet gids vertelt was ik zwaar onder de indruk van de archeologische site in Troje, 34 km ten zuidwesten van Canakkale. De oudste dateringen op de site gaan terug tot maar liefst 3000 voor Christus. De Trojaanse oorlog, die door Homeros wordt verhaald rond 800 voor Christus, situeert rond 1300. Tenminste, als hij heeft plaatsgevonden, want daar is men niet zeker van. Hij zou net zo goed kunnen verzonnen zijn door Homeros. 
In totaal zijn er tien tijdvakken te onderscheiden in de vindplaats, genummerd van Troje I tot Troje X. De oorlog valt in Troje VI.
Het rondwandelen op de site en het luisteren naar de prima audiogids bracht me helemaal terug naar mijn collegetijd, toen we Homeros in het Grieks ontcijferden.
Van daar reed ik eerst naar de kust over een off road verbindingsweg, en dan volgde een prachtige rit met flinke rugwind langs de kust tot aan het formidabele strandhotel waar ik verblijf. Een strand van 500 m voor enkele mensen, een prima zwembad, heel vriendelijk personeel, en dat voor de prijs van 33 euro half pension... Ik heb de mooiste kamer op de bovenverdieping aan de zeekant, zie de foto van op mijn balkon, genomen tijdens de meest archetypische zonsondergang die je je kan inbeelden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten