vrijdag 19 mei 2017

Dag 8/37 onderweg

Ik dank op mijn knieën de fabrikant van mijn tent (Vaude) voor de kwaliteit van zijn spullen. Wat een nacht, nooit meegemaakt en om nooit te vergeten. Nu begrijp ik de fietsster, op wiens blog ik las dat hier in een nachtelijke storm haar tent stuk ging en zij de rest van de nacht boven op haar spullen moest gaan liggen om te vermijden dat ze wegvlogen. Haar reis was daarbij ineens ten einde.
Ik had de tent met zware stenen goed verankerd, maar toen ik goed en wel ging slapen stak een wind op die ik nog nooit meemaakte. De tent schudde in zijn geheel van links naar rechts en van voor naar achter. Na een half uurtje ongerust afwachten kwam ineens aan een kant alles naar beneden: een van de zijstokjes was losgekomen, en er zat niets anders op dan die van binnen uit met mijn arm op zijn plaats te houden. Als mijn arm te moe werd wisselde ik van arm.
Het duurde een uur voor de wind heel even verzwakte. Dan kon ik vlug naar buiten om die zijstok terug recht te zetten en om zijn verankering nog te verzwaren met een extra steen van zeker 20 kg.
De volgende uren lag ik in de naar alle kanten schokkende tent in een oorverdovend kabaal bang af te wachten. Pas toen de wind een beetje ging liggen viel ik in slaap.
Bij het opstaan stelde ik tot mijn opluchting vast dat mijn tent compleet intact is. In de loop van de nacht had ik al allerlei scenario's bedacht voor hoe het verder moest met een kapotte tent.
Achteraf gezien had ik de tent verkeerd georiënteerd: de windrichting was 180° gedraaid tegen toen ik de tent opzette.

Spijtig genoeg bleef die windrichting onveranderd bij het fietsen, zodat ik tegen 13 u nog maar 50 km had gedaan. Toen zag ik bij een groepje van drie yurts waar ik voorbij kwam op een plakkaat 'guanz' staan, dat is een simpele ​eetgelegenheid. En daar zit ik nu te wachten tot het eten klaar is.
Ik heb gevraagd of ik hier kan overnachten, en als we elkaar goed verstaan hebben is het OK. Dat zou een flinke opluchting zijn, want door de geaccidenteerde nacht ben ik nu niet toerekeningsvatbaar vrees ik.

Op de foto de tent zoals ik die 's morgens aantrof, met links het verticale stokje dat was losgekomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten