maandag 1 mei 2017

Dag 8/20 Ust-Sema

Bij het middageten.
De hele ochtend bezig geweest met het zoeken van een oorzaak dat ik op 3 dagen tijd 2 gelijkaardige platte banden heb gehad achteraan: piepkleine gaatjes blijkbaar, want de band ging heel traag plat en door bij te pompen kon ik probleemloos urenlang ​verder rijden.
De eerste keer wisselde ik gewoon de binnenband, na inspectie zonder resultaat van de buitenband. Toen ik 2 dagen later met de nieuwe binnenband weer plat stond werd ik ongerust.
In elk van de binnenbanden​ was er inderdaad een bijzonder kleine gaatje, telkens op de buitenkant van de binnenband, maar op heel verschillende posities ten opzichte van het ventiel. Een heel scrupuleuze inspectie van binnen- en buitenkant van de buitenband bracht niets aan het licht. De gaatjes waren zeker niet het gevolg van een bots op een scherpe oneffenheid, dat zou een ander soort gaatje gecreëerd hebben en zou ik trouwens tijdens het rijden gemerkt hebben.
Mijn enige conclusie is dat de Schwalbe Mondial buitenbanden die ik gebruik minder onplatbaar zijn dan beweerd. De twee platte banden moeten​ dus stom toeval zijn geweest, dat is toch waar ik van uitga. De komende dagen zullen het uitwijzen.
Qua timing komt dit karweitje goed uit. Het is flink koud buiten, en voor morgen wordt vriestemperaturen en sneeuw voorspeld. Die is trouwens iets hogerop al te zien. Op een goede 100 km van hier ligt een eerste grote col, waarboven een hotel ligt. Als ik deze namiddag nog een 30-tal kilometers rijd kan ik in het laatste hotel voor de col overnachten en morgen op het gemak de beklimming doen. Voor de afdaling wacht ik dan tot dat veilig kan.

's Avonds
Onderweg aan een bron hing het vol linten, achtergelaten om weet ik wat te vieren of af te smeken.
Mooi landschap, dat ineens heel bebost is.
Het is een goed idee geweest een beetje verder te rijden. Ik zit in een knusse verwarmde kamer, met een comfortabele zetel bij het raam. Morgen vroeg beslis ik of ik ineens de col op rijd, maar de verleiding om hier een dag te surplacen is heel groot. Ik heb op 200 m zelfs een goed uitgeruste winkel en een restaurant.
Zo zou ik de voorspelde sneeuw en regen van achter het raam kunnen bekijken in plaats van er midden in te zitten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten