donderdag 27 april 2017

Dag 8/15-16 Rusland!

Rusland is vanaf het begin opvallend anders dan de Centraal-Aziatische stan-landen. De levensstandaard is zichtbaar hoger, de kwaliteit van de wegen véél beter. De winkels doen West-Europees aan qua grootte en aanbod, maar de prijzen zijn wel een pak lager. Bevoorrading zal hier duidelijk geen probleem meer zijn. De voorraad eten die ik in mijn onwetendheid voor alle zekerheid had opgeslagen in Oskemen is veel te groot.
Vriendelijk zijn de Russen alleszins wel. Gisteren moest ik in een restaurant gewoon niet betalen na de klassieke babbel. De chauffeurs houden hier voldoende afstand van mijn fiets, wat in Kazakhstan wel eens anders kon zijn.
De eerste vraag in elk gesprek is al sinds Turkmenistan steevast 'atkuda?' (van waar ben je?). De tweede vraag 'skolka ljet?' (hoe oud ben je?), en de derde 'kuda?' (waar ga je naartoe?). Mijn Point it boekje bevat een kaartje van Europa en een van Azië, en dat gebruik ik dan om mijn route te tonen. Het aantal gedane kilometers vinden ze ook altijd interessant, en ook hoe lang ik er over heb gedaan. Voor de eenvoud probeer ik niet uit te leggen dat ik mijn reis onderverdeel in etappes van 2 maanden.
Het landschap wisselt af tussen agrarisch, eerder vlak en heuvelachtig, lichtjes bebost. Heel aangenaam fietsen, niet in het minst omdat ik vandaag flinke rugwind had en het aangenaam zonnig was met temperaturen boven de 20 °C. Dat zal niet blijven duren: het wordt dag na dag kouder, voor zondag wordt regen en maximum 6 °C met nachtvorst voorspeld.
De daken van de huizen hebben hier soms heel schreeuwerige kleuren, van  fluo-gifgroen over kobaltblauw tot knaloranje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten