vrijdag 20 juli 2018

Dag 9/0 bis Ulaanbaatar

Voor wie van fietstechniek houdt: deze morgen inspecteerde ik samen met Froit mijn fiets, en daarbij viel het hem op dat mijn achterwiel heel lichtjes kraakte wanneer het vrij in de lucht ronddraaide. Omdat hij dat niet koosjer vond haalde hij de achteras uit mekaar, en stelde vast dat een van de 9 kogeltjes van de kogellager een afgebrokkeld stukje had, en dat het holle loopvlak waarin de kogeltjes draaien ook lichte slijtage vertoonde. De 8 andere kogeltjes waren iets donkerder dan normaal, teken dat ze oververhit waren geweest.
Froit vond het niet raadzaam zo naar Vladivostok te vertrekken, en dus gingen we op 2 van zijn fietsen op zoek naar nieuwe onderdelen. In een urenlange zoektocht bezochten we een paar fietswinkels en een tiental kramen op een gigantische markt, maar al wat we vonden was van een andere maat of had een verkeerde schroefdraad. Na op zijn minst een 25-tal km fietsen in stinkend Ulaanbaatar kwamen we eerder stoemelings in een winkel die Shimano-onderdelen verkocht, en in een rommelbakje vonden we het ene stukje dat we net nodig hadden, en ook nieuwe kogeltjes.
Thuis wist Froit met het nodige vet onder mijn bewonderende blikken het achterwiel weer netjes te monteren. Een illustratie te meer voor het motto dat mij al sinds mijn vertrek in Pulle leidt: het universum zorgt voor u.
Als nu mijn bagage nog wil aankomen kan ik de twee nieuwe buitenbanden monteren en is mijn fiets vertrekkensklaar.
De man-met-het-hoedje op de foto is Froit.

1 opmerking:

  1. Hallo Andoni, leuk om je weer te kunnen volgen. Spijtig van de haperende start, maar jij vindt altijd de juiste mensen op het juiste moment. Met veel belangstelling je kogellager probleem gevolgd. Lang leve Froit! Veel fietsplezier en hopelijk snelle aankomst van je bagage.
    Luk en Marleen.

    BeantwoordenVerwijderen