dinsdag 25 juni 2019

Dag 10/36 Lake Creek Campground



Vandaag mijn eerste grizzly gezien. Tot nu waren het allemaal zwarte beren. Ik was op een Rest Area langs de baan (eigenlijk een simpele parking, zonder zitbanken of wat dan ook) een informatiebord aan het lezen over de rivier waarop een mooi uitzicht was. Ineens zag ik een eerder kleine grizzly die rechtopstaand aan de bear proof vuilbakken aan het rommelen was. Ik kon hem filmen, tot hij mij in de gaten kreeg en in mijn richting begon te bewegen. Ik ben dan maar stilletjes achteruit de parking afgewandeld en weg gefietst, nagekeken door de onbeweeglijke grizzly.
Deze streek is bekend voor de grizzlies. Daarom heb ik wijselijk besloten voor een keer niet wild te kamperen, maar op een officiƫle campground.
Op aanraden van Peter, mijn Warmshowers gastheer van Marsh Lake 5 dagen geleden, heb ik een spuitbusje met een toeter gekocht en vooraan op mijn fiets gemonteerd. Dat maakt een hels lawaai, en meestal volstaat dat om wild te verjagen. De bear spray die ik al had is dan het uiterste redmiddel. Ik heb de toeter daarstraks eens uitgeprobeerd op een vosje dat een meter of 10 van mij af stond. Die maakte zich ijlings uit de voeten. 
De laatste 2 dagen reed ik aan de rand van Kluane National Park, waarin de bijna 6000 meter hoge Mount Logan ligt, de hoogste berg van Canada. Het landschap, met de hele tijd uitzicht op de besneeuwde bergflanken, is onbeschrijfelijk mooi.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten