dinsdag 6 september 2016

Dag 7/9-10 Bukhara

Bukhara is een wondermooie, niet al te grote stad waar heel veel vroeg-islamitische architectuur dicht op elkaar gepakt zit. Je ziet in de bouw wijzen heel goed de verwantschap met Iran.
Ik zit ineens midden in de toeristen, onder wie opvallend veel vroeggepensioneerde Franse koppels en groepen. Ik zag ook een jong Frans koppeltje dat met de fiets onderweg is naar huis vanuit Mongoliƫ via de Pamir Highway.
Verblijven doe ik bij Rakhima, het enige Warmshowers lid in Uzbekistan denk ik. Zij woont met haar moeder en andere familieleden in een traditioneel Uzbeeks huis, gebouwd rond een binnenplaats. Heel warme mensen, maar alleen Rakhima spreekt (zeer goed) Engels.

Omdat Rakhima in een hotel werkt kan ze mij daar laten registreren. In Uzbekistan moet je je minstens om de 3 dagen in een erkend hotel registreren, op straffe van boete bij het verlaten van het land. Vervelend als je kampeert of bij mensen thuis slaapt.
Op vele plaatsen zie je foto's met een rouwband eromheen van de net overleden president Karimov. Aan het dagelijkse leven is van rouw niets te merken
De foto toont de stapel Som (Uzbeekse munt) die ik op de zwarte markt kocht voor 100 dollar: 630.000 Som in 100 briefjes van 5000 en 130 van 1000. Eerst kreeg ik een meer dan 10 cm dik pak met 630 briefjes van 1000, maar dat weigerde ik. In de bank krijg je voor 1 dollar tussen 2000 en 3000 Som, op de zwarte markt 6300. Eerst wilde de wisselaar 6200 geven, maar ik wist van Rakhima dat ik 6300 moest vragen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten