vrijdag 10 juni 2016

Dag 6/37 Aqda

Aan iemand die nog nooit in de bergen heeft gefietst kan je onmogelijk uitleggen hoe dat is, en hetzelfde geldt zeker ook voor fietsen in de woestijn. Voor mij was het vandaag de eerste echte woestijndag, en ik vond het een overrompelende ervaring. Over de temperatuur kan ik niets zeggen want de thermometer op mijn fietscomputer bevindt zich in de rechtstreekse zonneschijn, maar bij elke ademhaling inhaleerde ik warme ovenlucht.
Gelukkig was er vandaag felle wind schuin achter zodat ik toch wat afkoeling kreeg. Ondanks dat ik twee keer mijn armen dik insmeerde met zonnecreme zijn mijn onderarmen, die de laatste maand toch al veel zon gezien hebben, licht verbrand. Morgen doe ik een T-shirt met lange mouwen aan.
En dan heb ik de warmste uren nog kunnen vermijden. Deze ochtend was ik om 6 u op pad en ik ben amper gestopt (alleen om de mooie moskee in Nain te bekijken) en heb flink doorgetrapt om de hitte voor te zijn. Om 12 u ben ik met 120 km op de teller gestopt in het woestijndorp Aqda, waar een betoverend mooie karavanserai is gerenoveerd tot prachtig 'traditional hotel' zoals ze dat hier noemen. En niet eens duur...
Morgen hoop ik aan te komen in Yazd, en vandaar naar het zuidelijker gelegen Shiraz ga ik de bus nemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten