donderdag 1 oktober 2015

Dag 5/35 Posof

Als afsluiter van Turkije kon dat tellen. Een col van 2540 m met kilometerslange wegenwerken in de beklimming, zodat het eigenlijk een (slechte) piste was. Ik kon niet recht op de trappers gaan staan omdat mijn achterwiel dan slipte. Maar wel enig mooi, zowel de aanloop ernaartoe in de steppe bij optrekkende ochtendmist als de beklimming zelf, om de 1200 m afdaling naar het groene dal van Posof niet te vergeten. Vanuit Posof is het zicht op de omringende bergen werkelijk adembenemend.
In die afdaling kruiste ik voor de tweede keer in Turkije (na een onsympathieke Fransman een paar dagen geleden) een collega solo fietser, een toffe Zuid-Afrikaan die al 4 jaar rondreist en nooit op hotel noch restaurant gaat. Hij heeft een budget van 5 euro per dag en kampeert altijd wild.
Daar ben ik een luxebeest tegen. Ik vind dat je toch wel 1 keer per dag het eten van het land moet proeven en ergens warm gaan eten, hoe simpel dat soms ook is. En een douche is zo welkom na een dag fietsen in de zon. Ik heb tijdens de ongeveer 50 dagen dat ik nu doorheen Turkije gereisd heb gemiddeld net geen 30 euro per dag gespendeerd, bijna altijd een hotelovernachting inbegrepen (in weliswaar meestal eerder basic hotelletjes).
Ik ben Turkije ondertussen zo gewoon dat het morgen in Georgië wennen wordt.

Als ik de balans van mijn Turkije-ervaringen opmaak is die zeer positief. De Turken zijn bijzonder vriendelijk geweest voor mij. Ik heb zeer veel mooie dingen gezien met heel veel afwisseling.
Een paar aspecten waren voor mij vervelend:
- loslopende honden, alleen of in troepen tot wel 10 of meer, en dat zowel op bewoonde plaatsen als zomaar ver van de bewoonde wereld. Die komen van ver wild blaffend aangelopen en lopen dan met blikkerende tanden en duidelijke honger een heel eind mee. Ze komen soms tot tegen de benen of de fiets. Als je daar te bang voor bent blijf je hier als fietser beter weg.
- wegwerkzaamheden overal. Dat is natuurlijk een teken van welstand en toe te juichen, maar voor fietsers zijn die zeer rottig. Zij duren hier meestal gemakkelijk 20, 30 of meer km. Ik heb vaak gevloekt als ik weer eens een aankondigingsbord zag. Hoe ver ze gaan duren staat er spijtig genoeg nooit bij.
- het gemekker van de imams vanuit de moskeeën 5 keer per dag. Met alle respect voor de islamitische medemens, maar dit is zo lelijk, luid en opdringerig. Ik werd letterlijk elke ochtend kort na 5 u wakker. Dat kwam mij goed uit omdat dat mijn wekker was, maar je moet het maar verdragen als je hier woont en niet gelovig bent.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten